W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym HR nie może pozwolić sobie na rutynę i schematyczne podejście do rekrutacji. Musi być elastyczny, kreatywny i zorientowany na długoterminowe cele. W tym artykule zgłębimy temat rekrutacji jako elementu strategicznego HR-u i przedstawimy praktyczne wskazówki, jak budować skuteczne strategie rekrutacyjne, które przyciągną najbardziej wartościowych kandydatów i wpłyną na rozwój organizacji.
Rola rekrutacji w budowaniu strategii biznesowej
Rekrutacja stanowi niezaprzeczalnie strategiczny element w organizacjach, pełniący rolę punktu wyjścia do skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi w firmie. Kluczowym celem rekrutacji jest – a przynajmniej powinno być – nie tyle zapełnienie wakatu, co, patrząc dalekosiężnie – wzmocnienie strategii biznesowej, poprzez uzupełnienie odpowiednich kompetencji, umiejętności i doświadczenia. Każda skuteczna strategia biznesowa opiera się bowiem na obecności zaangażowanych i kompetentnych ludzi. Jak podkreśla Jacek Smura, wiceprezes Wyższe Piętro HR:
Rekrutacja to moment, w którym wszystko się zaczyna. Moment, w którym możemy wciągnąć wartościowego pracownika do naszej organizacji. Otworzyć się na pozytywną zmianę.
W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym, prawidłowe zarządzanie procesem rekrutacji nabiera jeszcze większego znaczenia. Staranne wybieranie odpowiednich kandydatów, którzy nie tylko spełniają wymagania, ale również wpasowują się w wartości i cele organizacji, stanowi kluczowy czynnik sukcesu. Jak podkreśla Piotr Szymczak, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży WPHR:
Każdy proces rekrutacyjny powinien być skierowany na poszukiwanie odpowiednio zweryfikowanych, dopasowanych do zadań oraz fazy rozwoju organizacji pracowników, którzy wniosą wartość dodaną do firmy. Tym właśnie się w Wyższym Piętrze HR zajmujemy – łączeniem ludzi i dawaniem obustronnej wartości.
A jak budowanie takiego procesu i weryfikowanie jego efektów wygląda w praktyce?
Case study: Gaz System
Gaz System – krajowy operator gazociągów – to firma przeprowadzająca rocznie około 250 rekrutacji na różne stanowiska, zarówno wykonawcze, jak i średniego szczebla zarządzania. Firma zdecydowała się podjąć współpracę z nami w lutym tego roku. Przegląd procesu rekrutacji miał poprawić ogólną efektywność i skuteczność w przyciąganiu odpowiednich talentów.
Proces przeglądu rekrutacji Gaz System rozpoczął się od wyznaczenia celów i zrozumienia krajobrazu rekrutacyjnego w firmie. Pierwsze spotkania odbyły się z mniejszą grupą, omawialiśmy na nich strukturę zespołu, wyzwania i dokumentację dotyczącą procedury rekrutacji. Ważne były dla nas informacje o długości procesu i jego skali. Pierwszy – wydawałoby się dość żmudny – etap procesu jest tak naprawdę kluczowy. Bez zrozumienia stanu faktycznego i wykrycia ewentualnych „wąskich gardeł”, będziemy tkwić w miejscu. W kolejnych spotkaniach wziął już udział cały zespół rekrutacyjny, kierownicy i dyrektorzy, aby uwzględnić możliwie jak najwięcej perspektyw. Połączenie naszego zewnętrznego spojrzenia z wiedzą członków wewnętrznego zespołu tworzy synergiczne efekty, które prowadzą do bardziej skutecznych rekomendacji. Jakie wnioski można wyciągnąć z tej współpracy?
1. Planowanie i ciągłe doskonalenie
W kontekście strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi istotne jest patrzenie w przyszłość i rozważanie różnych scenariuszy podczas oceny procesów rekrutacyjnych. Chociaż dany proces może dziś działać bez zarzutu, HR nie może przymykać oczu na to, co wydarzy się w przyszłości. Planowanie pozwala przygotować się na różne możliwości oraz uniknąć zaskoczenia nieoczekiwanymi zmianami.
2. Dostosowanie strategii rekrutacyjnych do kandydatów
Jednym z najważniejszych aspektów, jaki należy brać pod uwagę przy projektowaniu procesu rekrutacji, są rosnące wymagania kandydatów. Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy, kandydaci oczekują szybkiego, transparentnego i responsywnego procesu. Informacja zwrotna to już podstawa, ponieważ brak transparentnego i efektywnego komunikatu może zniechęcić potencjalnych pracowników.
Ważne jest również minimalizowanie procedur, w ich biurokratycznym wydaniu. Procesy muszą być przejrzyste i płynne. Oczywiście, jest to tym ważniejsze, z im większą firmą mamy do czynienia. Przy 200 czy 300 rekrutacjach rocznie zawiłe procesy będą skutecznie zniechęcać wszystkie zaangażowane strony.
3. Przejrzysta komunikacja
Kolejny – bardzo ważny – klucz do sukcesu to doskonała wręcz komunikacja wewnętrzna. Rozpoczęcie od szczerej rozmowy i przedstawienia celów stwarza atmosferę zaufania i współpracy. Promowanie kultury ciągłego uczenia się i doskonalenia to podwalina pod komunikację, w której pracownicy nie tylko słuchają, ale i są wysłuchani. Dotyczy to zarówno komunikacji na linii kandydat-firma na etapie rekrutacji, HR-klient, jak i późniejszej komunikacji wewnątrz organizacji.
4. Analiza danych i indywidualne doświadczenia
Aby z sukcesem zamknąć procesy rekrutacyjne, istotne jest oparcie się zarówno na twardych danych, takich jak analiza dokumentów i wskaźników, jak i wsłuchanie się w ludzki głos. Prowadzenie szczerych rozmów z osobami zaangażowanymi w proces to skarbnica wiedzy. Liczby, owszem, są ważne, ale nie zastąpią indywidualnych doświadczeń. Poprzez współpracę opartą na wzajemnym zaufaniu i otwartej komunikacji organizacje mogą osiągnąć bardziej efektywną i udaną strategię rekrutacji.
Podsumowanie
Optymalizacja procesu rekrutacji i dostrzeżenie jak strategiczną rolę on pełni, przyczynia się do efektywnego pozyskiwania i zatrudniania talentów, co z kolei przekłada się na konkurencyjność i sukces organizacji na dynamicznym rynku pracy.
Jeśli chcesz zweryfikować proces rekrutacji w swojej organizacji, sprawdzić, czy nie pojawiają się gdzieś wąskie gardła – napisz do nas.
Artykuł powstał na kanwie rozmowy z Aleksandrą Szewczyk-Pundą i Marcinem Łukaszewiczem z Gaz System (całe nagranie dostępne jest na naszym profilu YouTube). Jeżeli Ty również dążysz do wzmocnienia strategicznej roli HR w firmie i chcesz, aby HR był partnerem biznesowym, harmonijnie współpracującym z zarządem, serdecznie zapraszamy na nasze kolejne webinary z cyklu Strategiczne Poniedziałki z HR.