facebookinstagramlinkedinmessage-errormessage-successpinteresttwitter
Newsletter

Od idei do organizacji - podsumowanie programu HR Strategiczny.

Przeczytaj o tym jak od planu rozpisanego na tablicy przeszliśmy do jego realizacji i jak nam to finalnie wyszło.
Piotr Szymczak

Jest grudniowy, sobotni poranek, a w Wyższym Piętrze HR nieskrywana duma i radość: pierwsi uczestnicy „HR Strategiczny – Praktycy dla Praktyków” kończą właśnie program. ​​​​To już druga, mocna grupa, która wystartowała w październiku 2023 roku. Poprzeczka zawieszona była bardzo wysoko – w końcu wyciągnęliśmy wnioski po pierwszej edycji, dokonaliśmy niezbędnych wzmocnień. Każdy zjazd był dla nas prawdziwą ucztą, choć nadal mamy apetyt na więcej… 

HR dba o wszystkich, ale mało kto dba o HR

Cofnijmy się jednak o jakiś czas. Jest wrzesień 2022. Wspólnie z Kariną Sudomir-Boną i Jackiem Smurą dyskutujemy o sposobach wzmacniania roli HR-owca w firmach. Dlaczego? Zmiany na rynku pracy, dotykające otoczenie biznesowe, sprawiają jednocześnie, że wyzwania stawiane HR-owcom nieustannie rosną. Wiemy to z naszych obserwacji, ale i z feedbacku, jaki otrzymujemy od biznesu, prowadząc rekrutacje, w tym rekrutacje poufne na dyrektorskie stanowiska HR. Podczas nich gościliśmy nieraz ważne nazwiska z wielkich korporacji, a jednocześnie poziom kompetencji w wielu wypadkach odbiegał od oczekiwań, wskazując na luki kompetencyjne w obszarze HR. 

Strategiczny HR-owiec i jego rola w organizacji

Rozwój organizacji jest możliwy tylko dzięki współpracy HR-u z innymi działami: marketingiem, sprzedażą. Bez partnerskiej relacji i grania do jednej bramki, rozwój nie będzie możliwy. 

Strategiczny HR-owiec to więc osoba, która nie tylko gasi pożary i pilnuje bieżących spraw kadrowych, ale też potrafi proponować konkretne rozwiązania zarządowi, analizować i planować, a przede wszystkim patrzeć dalekowzrocznie (więcej o strategicznej roli HR pisaliśmy tutaj). Jednocześnie nie można zapominać o tym, że HR, który dba o wszystkich, rzadko sam jest „zaopiekowany”.  

Biznes potrzebuje HR-u

Potrzeba była więc jasna: zbudować taki program rozwojowy, który będzie odpowiadał na potrzeby dzisiejszych czasów. Pozwoli dać HR-owcom poczucie pewności i sprawczości w organizacjach.

Nasz cel: być pierwszym wyborem w kontekście rozwoju w kierunku strategicznej roli w HR.

Po wielu miesiącach spotkań, rozmów i konsultacji, w trakcie którym pytaliśmy o to, czego biznes powinien nauczyć się od HR-u i odwrotnie, niezliczonych kubkach wypitej kawy i godzinach studiowania sylabusów najlepszych międzynarodowych uczelni, udało nam się stworzyć program kompletny.  

Założenia programu

Jakie były nasze założenia? Przede wszystkim chcieliśmy nauczyć patrzenia szeroko – tak, by rozumieć biznes i umieć odpowiadać na jego wyzwania. Chcieliśmy również: 

  • zwiększyć efektywność działów HR i wzmocnić ich rolę w firmie, 
  • budować społeczność HR, dzielić się wiedzą, pracując w kameralnych, 10-osobowych grupach, 
  • p​​​​racować na konkretnych przykładach, np. oferując wizytę studyjną w firmie, w której HR pełni już strategiczną rolę. 

Postanowiliśmy też zaproponować uczestnikom, by na początku programu wybrali funkcję HR, jak np. budowanie i usprawnianie różnych procesów (strategii personalnej, zarządzania talentami, rekrutacji), nad którą będą przez cały okres trwania programu pracowali.  

Wiedzieliśmy również, że jedyna formuła, jaką chcemy zaproponować, to „Praktycy dla Praktyków”.  

Kiedy idea nabiera kształtów

Rynek od samego początku bardzo nas wspierał. Szybko pojawiały się osoby, które chciały rozwijać ten koncept razem z nami: eksperci, konsultanci, właśnie praktycy. Wystartowaliśmy i na naszych oczach budowała się społeczność HR-owa, głodna wiedzy i rozwoju, wspierająca się w codziennych wyzwaniach.  

Od początku wiedzieliśmy, że sylabus nie jest z gumy i miejsce w programie będzie ograniczone. Gdyby nie dziesiątki rozmów i konsultacji, trudno byłoby ułożyć taki program, który jednocześnie da realną merytoryczną i praktyczną wartość i nie będzie przeładowany. (Więcej o tej idei przeczytasz w wywiadzie z Jackiem Smurą, dyrektorem programowym).  

Ostatecznie udało się ustalić: 8-tygodniowe zjazdy stacjonarne w Warszawie, wsparte 3 dodatkowymi zajęciami online.  

Możliwość zbliżenia się do biznesu i jego potrzeb

Może warto w tym miejscu oddać głos jednej z uczestniczek pierwszej edycji, Sylwii (więcej opinii uczestników przeczytasz tutaj): 

Program „Strategiczny HR” jest ukierunkowany na praktykę i warsztaty. Otrzymuję dużą dawkę wiedzy, która pomaga reagować na zmieniające się otoczenie, układać procesy tak, aby realizować cele biznesowe i wdrażać usprawnienia.  

Agnieszka podkreśla z kolei: 

Udział w szkoleniu WPHR to możliwość zbliżenia się do biznesu i jego potrzeb. Z każdego zjazdu wracam z nową wiedzą i inspiracjami. Wspaniałe jest to, że możemy dzielić się doświadczeniami HR z pozostałymi uczestnikami i wspierać w codziennej pracy. 

Zamiast podsumowania

To była piękna przygoda, której zwieńczeniem było wysłuchanie prac dyplomowych opisujących wdrożone usprawnienia przez uczestników.  

Nie przestajemy się oczywiście rozwijać i kolejną edycję przygotowujemy już na kwiecień – w formie jak zawsze otwartej oraz tym razem również zamkniętej dla firm. Założenia pozostają te same, w ramach programu odbędzie się i wizyta studyjna, i spotkania z samymi praktykami, i kameralne grupy. Bliżej nam do koncepcji bycia salonem jubilerskiem, nie supermarketem, dlatego jakość nadal jest na pierwszym miejscu…  

 
Chcesz do nas dołączyć? Napisz lub zadzwoń, porozmawiajmy. Więcej informacji o programie na naszej stronie. Sięgajmy razem po więcej! 

Polecane artykuły: